Концерт академічного симфонічного оркестру Запорізької обласної філармонії під керуванням народного артиста України Володимира Сивохіпа став однією з найяскравіших мистецьких подій весни
Яскрава програма — результат колаборацій двох філармоній — Запорізької обласної і Львівської національної, яку представляли генеральний директор, художній керівник та головний диригент Володимир Сивохіп і солістка Віоліна Петриченко (фортепіано).
Читайте також: Кожен розповідав унікальну історію — запоріжці насолоджувалися українськими романсами
Цікаво, що в анонсахї були вказані три твори видатних композиторів: героїчна увертюра «Егмонт» Людвіга ван Бетховена, сповнена драматичної контрастності Симфонія № 40 Вольфганга Амадея Моцарта та прониклива перша частина Концерту для фортепіано з оркестром до мінор Віктора Косенка (солістка — Віоліна Петриченко).
Але Маестро з музикантами оркестру подарували публіці ще дві справжні емоційні перлини — «Запорізький марш» Євгена Адамцевича в обробці сучасного львівського композитора Олександра Личенка, що вразив новим прочитанням знайомого образу, та пронизливо зворушливу вісесвітньо відому «Мелодію» Мирослава Скорика.
…Я ще ні разу не бачила, щоб хтось з запрошених диригентів так часто кланявся публіці, як під час цього крутезного концерту. Володимир Сивохіп поклонився запоріжцям щойно вийшовши на сцену. А потім неймовірно експресивний і харизматичний Маестро робив це як тільки лунав останній акорд твору, який виконували музиканти.
Мені здалося, так гість зі Львова вшановував незламних запоріжців, які після прильотів КАБів, атак дронів та постійних тривог приходять на концерти в єдину працюючу прифронтову філармонію, щоб насолодитися і полікувати свою нервову систему вишуканою музикою у чудовому виконанні високопрофесійних (інші не виходять на цю сцену) музикантів.
Як зазначають у філармонії, «Володимир Сивохіп – знаний диригент, музикознавець, управлінець і педагог, чия діяльність має потужний резонанс як в Україні, так і за її межами. Його диригування – це завжди інтелектуальна точність і виразна драматургія, глибоке відчуття стилю й часу».
Емоційне диригування гостя зі Львова, дійсно, справило велике враження на слухачів, які майже повністю заповнили велику залу.
А от піаністку Віоліну Петриченко ведучі концерту Світлана Холод і Микола Петюк представляли так:
«Є постаті, якими пишається Запорізький край. Серед них – видатна піаністка сучасності Віоліна Петриченко.
Перші кроки в музиці вона зробила у нашому місті — у музичному училищі ім. П. Майбороди. Віоліна завжди з особливим теплом та вдячністю згадує свою викладачку – Аду Арутюнівну Казарян. А далі –складний, натхненний та цікавий шлях до вершин майстерності. Навчання у Київській національній академії, в Університеті музики м. Веймар, вищій школі музики Кельну.
Майстеркласи у видатних музикантів Європи. Численні нагороди особливі академічні та мистецькі досягнення. Віоліна Петриченко веде активну концерну діяльність на батьківщині та у європейських країнах, бере участь у численних фестивалях.
Піаністка відома як художня керівниця та співорганізаторка днів української музики у Мюнстері (Німеччина) та засновниця фестивалю української музики «Sounds of Ukraine».
Віоліна — визнана артистка, що віддано присвячує себе збереженню та популяризації української музики в різних форматах. Кілька компакт-дисків, сольні програми, цікаві виступи з різними музикантами Європи.
З серпня 2023 року Віоліна Петриченко виступає як солістка Львівської національної філармонії, що надає їй можливість активно займатися культурною дипломатією та подальшою популяризацією української музики.
Піаністка робить значний вклад у популяризацію спадщини українських композиторів: Барвінського, Косенко, Лисенка, Степового та Ревуцького, Лятошинського, Сильвестрова та Людкевича».
Як зазначила Світлана Холод, перша частина Концерту для фортепіано з оркестром до мінор Віктора Косенко, який Віоліна виконувала у Запоріжжі, цього сезону у новому прочитанні прозвучав у національних філармоніях Львова та Києва, а також у Дніпрі, Вінниці, Житомирі, Щецині та Катовіце. Минулого року піаністка записала у Львові компакт диск з цим твором.
Зазначу, що Віоліна народилася в родині музикантів. Навчатися грі на фортепіано почала з шести років.
На поціновувачів вишуканої музики Віоліна Петриченко справила глибоке враження філігранним, надзвичайно емоційним та проникливим виконанням твору, який став емоційною кульмінацією вечора.
Читайте також: У запорізькому музеї показали 365 писанок — є з дуже несподіваних матеріалів (фото)
Програма концерту об’єднала три етапи музичної історії – від класицизму до українського модерну.
Героїчна увертюра «Егмонт» Людвіга ван Бетховена прозвучала як символ стійкості духу, з притаманною композитору драматургією і величчю.
Симфонія № 40 Вольфганга Амадея Моцарта захопила витонченістю форми та експресією, а в інтерпретації оркестру набула особливої емоційної глибини.
Глядачі слухали виступи музикантів, затамувавши подих! Вони дякували артистам оваціями та квітами. І всі разом ми вдячні Силам оборони Україну, які дають можливість проводити такі чудові концерти для підтримки нашого ментального здоров“я.
Володимир Сивохіп і Віоліна Петриченко подякували колективу філармонії на чолі із Іриною Конаревою за гостинність і теплу атмосферу та побажали невпинного творчого зростання, натхнення і щирої любові слухачів.
Ірина Конарева висловила щиру вдячність гостям за блискучу майстерність, підтримку мистецьких ініціатив і натхнення, що зміцнює духовну єдність українців та впевненість у проведенні обмінних концертів дружніх філармоній.
Враження від концерту
Ірина Конарева, в.о. генерального директора Запорізької обласної філармонії, заслужений працівник культури України:
«Сьогодні ми отримали неймовірні емоції від концерту героїчного симфонічного оркестру Запорізької філармонії під керуванням народного артиста України Володимира Сивохіпа. Обʼєднати в одній програмі величних композиторів Л. Бетховена, В. Моцарта та українських митців Віктора Косенка і Мирослава Скорика — це мистецький подарунок незламному Запоріжжю!
Дякую Віоліні Петриченко за незабутнє прочитання Концерту для фортепіано з оркестром В. Косенка, яка підкорила слухачів філігранним виконанням, і разом зі всіма музикантами вкотре довела, що наші митці піднесли українську культуру до европейського рівня.
Сподіваємося, що і надалі дружні творчі стосунки будуть збагачувати мистецтво двух регіонів і країни в цілому!»
Офіційно
Володимир Сивохіп і Ірина Конарева підписали угоду про співробітництво та партнерство між Львівською національною філармонією та Запорізькою обласною філармонією у сфері культури і мистецтва.
Документ відкриває нові перспективи для обміну мистецькими проєктами, гастрольними програмами, спільними ініціативами та культурного збагачення двох регіонів.
Цікаві факти
- Музика сили, боротьби і свободи. Так часто кажуть про увертюру «Егмонт» Людвига ван Бетховена. Дійсно, «Егмонт» — це більше, ніж увертюра: це музичний заклик до мужності, уособлення внутрішньої сили і непохитної віри у справедливість.
- Основою твору стала однойменна трагедія Ґете, що розповідає драматичну історію графа Егмонта, який повстав проти іспанського панування у Фландрії XVI століття та став національним героєм, прикладом мужності та опору.
- Увертюра була написана композитором у 1809–1810 роках. Це був час, коли Європа здригалася від наполеонівських воєн, а сам композитор, що жив у окупованому Відні, відчував особисту тривогу за долю свободи. Твір став своєрідним музичним гімном незламності духу. Недарма Ґете казав, що музика Бетховена «виразила те, що я тільки написав словами».
- Сьогодні увертюра «Егмонт» набуває особливого значення для України, адже її головна ідея – боротьба за свободу – є актуальною, як ніколи. Подібно до Егмонта, українці виборюють свою незалежність, а фінальні акорди твору нагадують: навіть після темряви тиранії настає світанок перемоги.
- В історії музики складно найти більш популярну симфонію, ніж Симфонія №40 соль мінор у 4-х частинах В.А. Моцарта. Ця симфонія, яку знають та люблять мільйони — передостання у житті великого композитора.
- Влітку 1788 року Моцарт створив одразу три симфонії: номери 39,40 та 41. Своєрідний триптих. Підсумок усіх пошуків, концентрат усіх сенсів…
- Відправвивши дружину Констанцу у Баден на лікування, Моцарт залишається на самоті та зосереджується на творчості. Всі три симфонії створені не на замовлення — Амадеєм рухала лише внутрішня потреба творити.
- Ймовірно, він планував виконати три симфонії під час так званих Академій – взимку того ж року, але не сталося. Жодну з них у виконані оркестру він не почув.
- В чому новація саме 40-ї симфонії? Вона кардинально відрізняється від показової галантності, академічності та парадності, які диктувала епоха. У складі оркестру відсутні труби та литаври.
- В музиці — пронизлива сповідь душі. Симфонія сповнена тривожною зміною настроїв і тем, контрастами ніжної лірики та суворого драматизму. В епіцентрі подій – Людина. Яка вірить, сподівається, мріє… Дотикаючись до таких творів, розумієш, що сам Всевишній веде бесіду з людиною через талант свого обранця.
Підготувала мистецтвознавиця Світлана Холод
Раніше ми писали, які фільми можна подивитися на вихідних для гарного відпочинку.
Фото: Запорізька обласна філармонія