У Запорізькому обласному краєзнавчому музеї продовжили виставку артзірок BIRUCHIY, яку відкрили в рамках GOGOLFEST POKROVA
У Запоріжжі, як ми писали, з 18 по 20 жовтня вперше відбувся фестиваль сучасного мистецтва GOGOLFEST POKROVA з насиченою виставами й виставами, концертами й поетичними читаннями, дискусіями та іншими заходами програмою.
Зокрема, ми розповідали про візуальну програму, організовану головою правління ГО «Лабораторія актуальної творчості», вінницьким художником Олександром Никитюком — дуже класні виставки були розміщені на всіх поверхах Запорізького обласного краєзнавчого музею й навіть у підвалах.
Читайте також: Автор найкращого запорізького муралу відмітив ювілей — фото
Приємний сюрприз — роботу однієї з виставок GOGOLFEST POKROVA продовжили. «Алгоритм оборони» Міжнародного симпозіуму сучасного мистецтва BIRUCHIY Contemporary art project (куратори Геннадій Козуб і Володимир Гуліч), хоча в неповному об’ємі, буде працювати в краєзнавчому музеї до 2 листопада.
Тут можна побачити роботи справжніх артзірок, серед яких Жанна Кадирова зі знаковою «Паляницею», учасник двох останніх фестивалів Burning Man Олексій Сай.
Як написала в анотації до “Алгоритму оборони” мистецтвознавець Наталія Маценко, «виставка присвячена питанням і відповідям, які, за словами організаторів, стосуються того, “що саме ми обороняємо, навіщо та від чого”. Вона містить твори сучасних художників та художниць з різних куточків України, які стверджують суб’єктність української культури та надію на її майбутнє, котре неможливе без спільних зусиль сьогодні. Учасники та учасниці виставки своїми творами дивляться в історичне минуле та його культурні надбання, аналізуючи та беручи з них те, що стає в нагоді зараз».
Один з кураторів і учасників виставки, відомий запорізький художник Володимир Гуліч спеціально приїхав у Запоріжжя, вперше під час повномасштабної війни. Він з дружиною, художницею Настею Лойко, яка теж приїхала у Запоріжжя, тимчасово живе в у Швеції. (У Володимира Гуліча вже непризовний вік).
«Свої твори прислали учасники BIRUCHIY, які наразі знаходиться в Україні. Серед них є обойма художників, яка зараз достатньо заангажовані, які стали зірками — Жанна Кадирова, Олександр Животков, Віктор Покиданець ті інші.
Класно, що виставив свої роботи Олексій Борисов. Він рідко доєднується до виставок. Живе у Харкові, у нього багато таких замальовок й рідко доєднується до виставки», — розповів zprz.city Володимир Гуліч.
Сам Володимир Гуліч показав принт 2023 року зі свого авторського артбуку «Військова книга»:
«Робота називається «Волонтери». Малював війну з 2022 по 2024 рік. Малював у різних ситуаціях, різними техніками й матеріалами, в різному настрої та в різних містах, поки добрався до Швеції — це все про війну. А завершується артбук шведськими диванними військами.
Матеріали артбука використовую для відео або анімації. Взагалі є ідеї, як представити книгу глядачу, можливо, вона спрацює в різних іпостасях».
По-європейськи стильним став спецпроєкт групи «Артзебс», зокрема відеоробота німецькою мовою «Лекція по етиці. Емануїл Кант» групи «Артзебс», що займала величезний круглий зал музею. Незмінні учасники групи — Володимир Гулич і Настя Лойко. Зараз доєднались Ярослав Костенко, музичний гурт Madjah’s (всі із Запоріжжя), а також Ірина Новокрещьонова (Литва-Швеція).
На жаль, відео можна було побачити тільки з 18 по 20 жовтня. Але розповімо концепцію для тих, хто бачив цю вражаючу роботу.
«Ірина Новокрещьонова стала автором концепту. Ми обговорювали війну, жорстокість росіян і те, що українці цю жорстокість не повторюють. Важливо підкреслити для шведського суспільства, що ми, як би складно не було, притримуємось певних етичних моральних законів. У відео начитуються лекції з етики на мові оригіналу — німецькою», — розповіла Настя Лойко.
«Лекція по етиці. Емануїл Кант», за словами Володимира Гуліча, також зараз виставляється у Литві, в Клайпеді.
Які роботи «Алгоритму оборони» запоріжці бачили раніше
Симпозіум сучасного мистецтва BIRUCHIY Contemporary art project разом з департаментом культури і туризму Запорізької міськради періодично організує виставки у галереї Туристичного інформаційного центру. Тож деякі роботи, що там виставлялись, можна побачити й на «Алгоритмі оборони». Згадаємо про них.
— 2-метрову дерев’яну скульптуру «Покрова» Олександра Животкова (Київ) запоріжці бачили трохи більше, ніж тому на однойменної виставки цього художника. Це сучасний погляд Олександра Животкова на спадщину Київської Русі, авторська інтерпретація іконографії Діви Марії — Пресвятої Богородиці, покровительки українських воїнів. «Покрова» втілює бажання через цю роботу захистити українців і Україну. Ікона Покрова Пресвятої Богородиці, мабуть, єдина, яка притаманна саме українцям. Й для запоріжців Покрова має особливе значення.
— «Паляницю» Жанни Кадирової (Київ) бачили у травні-червні цього року на її виставці «Тривога». Це знакова воєнна серія — спеціально оброблене каміння, яке дуже схоже на хліб, символізує багато сенсів, зокрема незламність.
Важливо, що гроші від продажу «Паляниць» йдуть на підтримку Сил оборони. На кінець травня це було понад 10 мільйонів гривень (!). Більшість «Паляниць» купили за кордоном.
«Проєкт народився у Закарпатської області, у селі Березове, де я перебувала три місяці, коли була переселенкою на початку повномасштабної війни. Ми з Денисом Рубаном (хлопець та співавтор Жанни Кадирової. – Ред.) знайшли на березі гірської річки камінь, обшліфований водою у формі хліба. І на другий тиждень повномасштабної війни в нас вже була ця ідея, ми працювали над нею. Ми з Денисом ходили й просто збирали це річкове каміння, що за формою нагадує хліб, а потім нарізали його. А вже приблизно через місяць відкрили виставку з паляницею», — розповідала zprz.city Жанна Кадирова.
— “Краєвид” Віталія Кравця (Київ) був показаний на однойменній виставці про рани землі рік тому. На експресивні абстрактні картини з об’ємною фактурою художника надихнули, якщо можна так сказати, відео з видами на поранену війною землю, зняті військовими на дрони — вигляд зверху. За словами Віталія Кравця, це емоційне документування болючого стану, що відбувається з нашою землею.
— Картину “Зевс” Володимира Яковця (Черкаси) запоріжці бачили на виставці «Час» влітку 2023 року. Це робота з серії «Фрагменти».
«Почав серію «Фрагменти» у 2021 році. Я повернувся до античних голів, з якими працював у попередній серії «Реставрація», але робив їх інакше. Як казав один мистецтвознавець, якщо бомба впаде на класичний музей і все вибухне, то навіть по маленьких фрагментах буде зрозуміло, що це мистецтво. І мої «Фрагменти» – це шматки скульптур, але, в основному, це голови. Вони зруйновані, туди вплітаються якісь геометричні текстури, елементи, наприклад, оптичного чи концептуального мистецтва, експресіонізму. Ідея — війна і мир, творення та руйнування. У принципі, у серії «Реставрація» про те саме. Взагалі на мене вплинуло відчуття війни», — розповідав мені Володимир Яковець.
Сказано
Мистецтвознавиця Наталія Маценко написала в пресрелізі «Алгоритмк оборони»:
«Учасники та учасниці виставки своїми творами дивляться в історичне минуле та його культурні надбання, аналізуючи та беручи з них те, що стає в нагоді зараз (“Паляниця” Жанни Кадирової, “Геральдика” Миколи Маценка, “Козацькі прапори” Віталія Кохана), рефлектують виклики теперішнього і створюють візії бажаного майбутнього (“Ми обов’язково поговоримо про це після відбою останньої повітряної тривоги” Юрія Єфанова, “Новий день. Море. Крим. Буде” Олексія Борисова).
Серед робіт є символи та інструменти метафізичного захисту, апеляція до якого багатократно зростає в часи екзистенційних загроз (“Покрова” Олександра Животкова, “Янгол, що дивиться на час” Романа Михайлова, “Оберіг” Павли Нікітіної) та захисту буквального (як патрони Юлії Бєляєвої чи протитанкові їжаки Євгенії Лаптій).
Є ландшафти війни (“Пейзаж авдіївський” Аліни Якубенко та “Краєвид” Віталія Кравця) та її передчуття (“Пам’ятник диму” Олексія Сая, “Благовіщення. Запоріжжя” Олесі Трофименко).
Є діалог з античною міфологією та класичною філософією як можливими опорами в мінливій сучасності (“Зевс” Володимира Яковця, “Лекції з етики” групи Arzebs та “Pixel Life” Анастасії Лойко). Є викриття руйнівної сутності російської культури, що несе війну не менш успішно, ніж зброя (Віктор Покиданець), у той час, як українська культура стає інструментом захисту, одним із “алгоритмів оборони”.
У Запоріжжі з’явиться новий мурал
В рамках GOGOLFEST POKROVA Володимир Гуліч за допомогою Олександра Никитюка створює мурал, присвячений Покрові. Розмір — 10 на 3 м. В основі — робота Володимира Гуліча «Азов». Деталі повідомимо пізніше.
Читайте також: Відлуння голосів полеглих воїнів — у Запоріжжі відкрили інсталяцію «Дерево Пам’яті» (фото)
Це буде другий мурал Володимира Гуліча у Запоріжжі. Він автор першого, і, на мій погляд, кращого муралу у нашому місті. Робота називалася «Жовтий «шевроле» Марлен Дітріх» і прикрашала стіну біля вже неіснуючого кафе «Залізний Фелікс». Це була приватна ініціатива. Мурал був створений у 1997 році та проіснував років п’ять, поки змінився власник приміщення.
Як працює краєзнавчий музей
Краєзнавчий музей (вул.Троїцька 29) працює по четвергах, п’ятницях та суботах з 9.00 до 15.00.
Т. 066-322-08-38.
Ми писали, що уу Запоріжжі відкриють виставку класика українського мистецтва, який вчився у Тетяни Яблонської.
Фото автора