«Провінційний, незручний, але рідний» — чому запоріжці люблять автовокзал і яким він був у перший день свого існування

«Провінційний, незручний, але рідний» - чому запоріжці люблять автовокзал і яким він був у перший день свого існування

Рашисти руйнують не лише будівлі, а й особисту історію

Російський авіаудар по запорізькому автовокзалу викликав особливий шквал емоцій серед містян. Ураз виявилося, що «об’єкт транспортної інфраструктури» — це мила серцю чи не кожного запоріжця точка.

Сентименти розливаються соцмережами:

«Студенткою кожні два тижні їхала додому»;

«7 платформа, рейси на Бердянськ»;

«А я їздила звідти до Мелітополя і до Кирилівки на море»;

«А скільки мною переїжджено з 1990 року З усіх платформ, а найбільше, либонь з тієї, що на Пологи чи Маріуполь»;

«Щонеділі їздив до батьків з автовокзалу, з 17 років поспішав на нього»;

«Скільки разів ми їхали звідси. Василівка, Токмак, Бердос, Мелітополь, Кирилівка»;

«Скільки щастя було коли приїжджала!»;

«Дуже провінційний, максимально незручний, але такий рідний автовокзал».

Читайте також: У Запоріжжі відкрили універмаг «Україна» 60 років тому — що пішло не так

А ми сьогодні, коли цей рідний автовокзал стоїть руїною, розкажемо, яким красунчиком він був у перший день свого існування – 15 листопада 1964 року. Якраз тоді новий термінал став до ладу. Свідчення знайшли у тогочасній газеті «Индустриальное Запорожье».

Пожовкла за шість десятиліть газета донесла до нас цікаві подробиці

Цитуємо газету 60-річної давнини.

«У залі очікування – на першому поверсі – сучасні меблі, квіти. Захотілося поїсти – підніміться на другий поверх у кафе. Якщо до відправлення автобуса залишається ще багато часу, скористайтеся послугами кімнат відпочинку готельного типу. Для пасажирів з дітьми – кімната матері та дитини. Водії транзитних автобусів можуть відпочити у своїй кімнаті.

Пасажири 1964 року в інтер’єрі новоявленого вокзалу

У вас багато речей – здайте їх у камеру схову. Шість кас продають квитки на всі напрямки. А згодом на вокзалі відкриється і каса попереднього продажу квитків. Тут відкрило свою касу агентство аеропорту. В одному з куточків розмістилися пошта, телеграф, «Союздрук» [для сучасного читача пояснимо, що можна було придбати конверт, написати і надіслати лист, купити пресу]. Незабаром до них додасться і аптечний кіоск.

А ось новинка. Якщо вам потрібно щось уточнити, не поспішайте до довідкового бюро. Натисніть кнопку на панелі біля таблички «Довідковий пункт». Радіодовідка дасть вам відповідь на будь-яке запитання».

Вокзал у первозданному вигляді

Автотрафік тогочасного запорізького автовокзалу нараховував 160 автобусів на добу, які перевозили приблизно 5 тисяч пасажирів.

У 1950-ті роки міжміські автобуси (наприклад, до Харкова) відправлялися з нинішньої вулиці Олександрівської (на фото), а до тодішнього Дніпропетровська – з площі перед Дніпрогесом

Утім, варто сказати, що проєкт запорізького терміналу застарів уже на час відкритя. Це ми бачили протягом десятиліть, приїжджаючи в інші обласні центри України: порівняння вокзалів було явно не на користь Запоріжжя.

До того ж, у нас ще на стадії спорудження не все йшло гладко – утім, тут ми не виняток, недоробки були притаманні загалом радянському будівництву. Усі ці трести, будівельні управління, «Промвентиляції», «Опорядбуди» ніяк не могли працювати узгоджено, вічно хтось підводив, залишав недоробки.

От і у випадку із запорізьким автовокзалом за місяць до завершення будівництва не було можливості фарбувати, бо «Промвентиляція» ніяк не могла ліквідувати свої «хвости». Генпідрядник — будуправління № 1 — не доводив до пуття вентиляційну камеру. «Опорядбуд» запоров асфальтування території – то катка не було, то траншею з газовою трубою не засипали. До речі, автовокзал спорядили власною котельнею, але газ подати до неї виявилося неможливим. Вирішили приєднатися до котельні ремонтно-механічного заводу.

А на старті 1964 року будівництво автовокзалу ще й недостатньо фінансувалося (о, вічна проблема незалежно від суспільного ладу!).

Репортаж зі спорудження автовокзалу («Индустриальное Запорожье», жовтень 1964 року) закінчувався словами: «Будівельники визнали, що, постаравшись, вони могли би […] зробити подарунок пасажирам до 47-ї річниці Жовтня. Будемо вважати їхнє цілком справедливе визнання зобов’язанням перед запоріжцями!».

З виконанням зобов’язання не склалося – автовокзал ввели в експлуатацію через тиждень після річниці. Але прокол, здається, ніхто і не помітив – який там ще вокзал, коли 5 листопада 1964 року в Запоріжжі грандіозно відкрили пам’ятник Леніну.

Читайте також: Підгодоване місце – якою була запорізька площа за 40 років до появи там McDonald’s

Так починалася історія головної запорізької автостанції. Сподіваємося, кінець історії ще не настав.

Титульне фото: кадр з кінофільму «Королева бензоколонки», знятого на кіностудії імені Довженка 1962 року. Автобус ЛАЗ-607 «Турист» — характерний для того часу транспорт на міжміських лініях

Фото: архів редакції, архів Людмили Шульгіної

Раніше ми розповідали, як виглядала залізнична станція Запоріжжя-I у різні роки. 

А ще вам може бути цікавою історія запорізького кінотеатру імені Довженка.

Джерело

Новости Запорожья