У Запоріжжі презентували перший електромобіль понад 50 років тому
17 лютого 1974 року у Запорізькому машинобудівному інституті запоріжцям презентували електроавтомобіль. Про цю подію розповів запорізький краєзнавець Роман Акбаш.
Читайте також: Перший перепис населення – скільки мешканців було в Олександрівську майже 130 років тому
Цей електрокар створили у 1973 році дослідники кафедри електричних машин Запорізького Машинобудівного Інституту (зараз — університет “Запорізька Політехніка”). Серед них – асистент Віктор Павлов (тоді ще майбутній доктор технічних наук), студенти електротехнічного факультету Олександр Ткаченко, Сергій Золотарьов, Олександр Северін, Віктор Киреєв та Олександр Борщагівський.
Монтаж електрообладнання дослідники провели на базі автомобіля «Запорожець» моделі «ЗАЗ-968». Зовні машину навіть не відрізниш від звичайної запорізької мікролітражки. Відрізняється вона хіба що лише яскраво-червоними написами «Електро» та «ЗМІ-Електро» на капоті та корпусі. Проте рідний двигун «зазика» замінили на електромотор ДК-908. Потужність останнього сягала 4 кВт. До того ж «Запорожець» оснастили свинцево-кислотними акумуляторними батареями вагою в 400 кг. Ось такий важкий акумулятор.
Швидкість запорізького електромобіля – 60 км/год. Подейкують, що такої швидкості він начебто досягав вже за 8 секунд. Дистанція пробігу між зарядами акумуляторів – близько 100 км. Головна родзинка машини — імпульсний напівпровідниковий перетворювач, що вигідно відрізняв запорізький електромобіль від братів зі ступеневим регулятором. Така конструкція дозволяла плавно змінювати режими роботи електродвигуна, уникнути втрат на терті, а найголовніше – робити автоматичне рекуперування гальмування з підзарядкою акумуляторних батарей.
У лютому 1974 року новенький «ЗМІ-Електро» ось-ось вирушить на ВДНГ – брати участь у Всесоюзній виставці «НТТМ-74». Там він буде експонуватися у павільйоні «Народна освіта». Запорізький електромобіль відзначать бронзовою медаллю виставки, а його електроніку – срібною! Проте модель електрозапорожця так і лишилась лише прототипом, до серійного виробництва справа так і не дійшла.
Раніше ми писали, що мешканка Запоріжжя передала до музею рідкісні видання , присвячені будівництву Дніпрогесу. Фонд Запорізького обласного краєзнавчого музею поповнився рідкісним альманахом та брошурою.