Online трансляція

Транспортні проблеми Запоріжжя: деякі шляхи вирішення

26 Березня 2018

Дістатись до роботи чи дому, відвідати родичів у сусідньому місті та просто швидко опинитись у потрібному місці. Якщо ви не маєте власної автівки, то вірогідніше за все, щодня користуєтесь громадським транспортом. Втім, не дивлячись на те, що проспектом рухається велика кількість маршруток, виявляється, доступні вони не всім категоріям населення. Як часто, особисто ви бачили, як водій не пускає до салону пільговика?

Восени минулого року десятки ветеранів АТО та невдоволена громадськість виступили проти дій перевізника стосовно пасажирів пільгових категорій. Причиною став конфлікт, який відбувся 16 вересня між водієм маршрутного таксі номер 76 та ветераном АТО. Словесна перепалка переросла у бійку, а наразі справа вже розглядається у суді.

Цього ж місяця ще один скандал розгорівся у Заводському районі. Літню жінку, яка зайшла до маршрутного таксі з пенсійним посвідченням, просто викинули з салону. Всі намагання жінки потрапити назад, були марними.

В епіцентрі маршрутних конфліктів опинились і запорізькі школярі. З 1 вересня 2017 року, згідно з рішенням виконкому, школярі Запоріжжя теж  отримали пільги. З понеділка до п’ятниці протягом навчального року діти мають сплачувати лише 50 відсотків від повної вартості проїзду. Але судячи з наступних коментарів, водії частенько цим нехтують.

“У мене вчора дитина через такого водія з Південного до Металургів із тренування приїхала о 22-й годині. Не хотіли брати зі спортивною сумкою навіть за повну ціну”.

“Дуже часто доньці не дають решти на будь-яких маршрутах, єдиний вихід – давати одразу 2.50, щоб без решти”.

Втім, аби не зухвала поведінка водіїв, у дечому і їх можна зрозуміти. У маршрутних таксі облік пасажирів не ведеться, а система влаштована так, що водій зобов’язаний щодня здавати певну суму виручки, яка досить часто виходить недостатньою.

“Если бы перевозчик был уверен, что ему компенсируют затраты ровно по количеству перевезенных пассажиров, то естественно они бы брали льготчиков. Пока — такой системы учета нет, льготников они не берут”, – розповів Олексій Кузькін, декан транспортного факультету Запорізького національного технічного університету.

Замість звичного виду з вікна — трамвай у вогні. Ці кадри у соцмережі виклала жителька Запоріжжя. 13-го березня, рівно за рік після подібного випадку, на кінцевій зупинці міського транспорту по вулиці Магістральній загорівся трамвай. А за тиждень після цього — ще один представник славетного роду електротрансів зійшов із рейок, зніс стовп електромережі і в’їхав у паркан приватного будинку. На щастя, ніхто не постраждав. За попередньою інформацією, водій трамваю не обрав безпечну швидкість руху, що й
призвело до ДТП.

Втім у рейтингу негативних подій за участю громадського транспорту лідирують маршрутки. Ми проаналізували події останніх 6 місяців і вибрали найпоказовіші ДТП. Першого листопада на вулиці Космічній під залізничним мостом відбійник на дорозі наскрізь пройшов через салон мікроавтобусу. Двох людей одразу ушпиталили. У чоловіка  діагностували відкритий перелом, у жінки – струс мозку. Ще один пасажир опинився у пастці: металева конструкція затиснула йому обидві ноги.

2018 рік. Ще кілька аварій за участю маршруток. Остання —цього тижня. 19 березня у Дніпровському районі водій маршрутного таксі не впорався з керуванням. У результаті авто з майже двадцятьма пасажирами перекинулось, постраждалих каретою швидкої забрали до лікарні. Свідки запевняють: маршрутка їхала на швидкості у понад 100 кілометрів на годину.

За останні півроку серед змін, які мали б посприяти безпеці на дорогах, — введення нових правил. По-перше, зменшена швидкість у населених пунктах з шістдесяти кілометрів на годину до п’ятдесяти. По-друге, збільшення розміру штрафу за порушення швидкісного режиму.

Якщо особа залишила місце ДТП, штраф складатиме 3400 грн. наразі це 255 грн.; якщо особа керує транспортним засобом без посвідчення водія, то штраф складає 10200 грн.; якщо людина вчинить правопорушення повторно, штраф складатиме 40800 грн, – повідом ив Володимир Лисик, начальник відділу адміністративної практики патрульної поліції Запоріжжя.

А от соціальну складову проблеми перевезень має вирішити монетизація пільг. До 2017 року гроші на компенсацію проїзду громадян пільгових категорій виділяли з бюджету країни безпосередньо перевізникам. Тепер же певну суму на місяць будуть виплачувати самим пільговикам:

  • пільги будуть надаватись або в безготівковій (як зараз) або готівковій формі;
  • рішення щодо монетизації будуть ухвалювати виключно місцеві органи влади. Лише після його прийняття стане чинним порядок надання пільг у готівковій формі;
  • ті ж органи місцевого самоврядування встановлюють кількість поїздок для пільговиків;
  • мінімальна соціальна норма — не менше 30 поїздок.

Пільга для пенсіонерів за віком була підписана Кабінетом міністрів ще у 1993-му році. За словами фахівців, це призвело не лише до численних конфліктів між водіями та пенсіонерами, а й до занепаду українського муніципального транспорту.

Очікується, що саме завдяки монетизації система перевезень громадян пільгових категорій стане прозорою, а з бюджету країни не будуть виділятися зайві кошти. Втім, практика багатьох країн світу показує — що більш дієвим методом є 50-ти відсоткова знижка на проїзд усім пільговикам, яка дозволяє і їм зекономити кошти, і муніципальному
транспорту приносить дохід. Щоправда, за кордоном і пенсії, і виплати пільговикам — значно вищі від українських.

Більше інформації – у сюжеті

Автор: Телеканал TV5



Головний редактор програми "Новини"
Редакція "Ранок з TV5"
TV5 Технічний відділ TV5