«Ці роботи справді були певним челенджем» — у Запоріжжі врятували стародавні човни та виявили рідкісні артефакти

"Ці роботи справді були певним челенджем" - у Запоріжжі врятували стародавні човни та виявили рідкісні артефакти

Міжнародна експедиція «Хортиця-2025» врятувала унікальні судна часів російсько-турецьких воєн

Керівник міжнародної археологічної експедиції «Хортиця-2025», відомий запорізький гідроархеолог Дмитро Кобалія, завідувач відділу охорони пам’яток національного заповідника «Хортиця», поділився першими підсумками унікальної «рятівної» експедиції. Про це він повідомив на своїй сторінці в соціальній мережі.

«Настав час підбити перші підсумки нашої експедиції з дещо дивною назвою «рятівна археологічна». Ці роботи справді були певним челенджем для нас, адже ми ніколи не розкопували кораблі на узбережжі,» — зазначив дослідник.

Читайте також: У Запоріжжі міжнародна експедиція проводить терміновий порятунок унікальних фрагментів кораблів (фото, відео)

Експедиція, що працювала протягом місяця, стала справжнім викликом для науковців. Археологам довелося поєднувати методи підводної та наземної археології, адже корабельні рештки виявилися тривимірними об’єктами, що кардинально відрізняло їх від звичайних «пласких» пам’яток на суходолі.

Дослідники зіткнулися з серйозними технічними труднощами. Звичайна логіка поквадратної зйомки знахідок тут не працювала — вченим довелося мати справу з «хмарою» точок на різних висотах, які часто розташовувалися одна над одною.

«Крім того, у корабельній археології прив’язкою зазвичай служать самі елементи корабля, такі як кіль, шпангоути чи бімси. Але й це працювало не завжди, адже частина лівого борту зсунулася схилом внаслідок підмиву,» — пояснив Кобалія.

За два роки після підриву Каховської ГЕС стан пам’ятки значно погіршився.

Попри спроби стабілізувати корабель мішками з піском, деревина почала висихати, що створило додаткові проблеми для консервації.

Тож археологи змушені були використовувати метод триангуляції з рулеткою, рівнем. Також команда створила декілька тривимірних моделей корпусу та окремих деталей завдяки роботі спеціаліста Анатолія Волкова.

У роботах взяли участь міжнародні експерти: Ларрі Бебітс, Кеті Фач Грін, Джонатан Фошер та Фред Гокер. Їхній професіоналізм допоміг не пропустити важливі деталі конструкції старовинних суден.

Результати експедиції вражають. На крихітній ділянці розміром лише 10×5 метрів археологи виявили близько 300 предметів.

Серед знахідок — ковані цвяхи, ядра, ґудзики, картеч, корабельні швайки.

До рідкісних артефактів належать корабельна голка (раніше їх не знаходили на Хортиці), шків для підйому якоря, багато канатів, корабельний блок, юферс та фрагмент шпаги.

Наприкінці експедиції команда знайшла мушкет, попередньо датований 1715 роком, а також штик.

За словами дослідника, головне значення має не сам предмет, а контекст знахідки. Кожен вириваний з контексту артефакт руйнує цілісну картину історії.

Судячи з усіх даних, знайдене судно є носовим фрагментом дубель-шлюпки 1737 року.

Такі човни становили основу флотилії того часу. Було збудовано кілька сотень подібних суден. Вони мали озброєння з шести фальконетів, латинські вітрила на двох щоглах та довжину 17 метрів.

Археологи також виявили фрагменти ще однієї дубель-шлюпки, яку вирішили залишити для дослідження в наступному сезоні.

Отже, міжнародна експедиція «Хортиця-2025» стала важливим кроком у збереженні морської спадщини України. Завдяки зусиллям запорізьких та іноземних фахівців вдалося врятувати унікальні пам’ятки XVIII століття та отримати цінну наукову інформацію про суднобудування того часу.

Раніше ми писали, що новий випуск «Реальної історії» розкриває таємниці Великого лугу. Продюсер «1+1 media», автор і ведучий проєкту «Реальна історія» Акім Галімов побував на Хортиці та зняв новий випуск передачі, в якій розповідається про останні знахідки археологів у Запоріжжі.

Джерело

Новости Запорожья